Назив предмета:  ОПТИМАЛНО  ПРОЈЕКТОВАЊЕ  КОНСТРУКЦИЈА

Наставник или наставници:  Игић С. Томислав

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 10

Услов:

Методи оптимизације конструкција, познавање МКЕ нумеричке анализе и теорије пластичности

Циљ предмета

Упознавање са елементима теорије пластичности и метода коначних елемената уз нумеричке методе у спрези са оптималним пројектовањем.

Исход предмета

Стицање основних знања за оптимално димензионисање и пројектовање пресека и конструкција, односно система.

Садржај предмета

Увод. Формулација проблема оптималног пројектовања и димензионисања конструкција. Критеријуми оптимизације. Теоријске основе оптималног димензионисања у механици и математици. Математичко програмирање. Метод линеарног, нелинеарног и геометријског програмирања.

Механизми лома линијских система. Примена за одређивање доње и горње границе оптерећења лома линијских система. Оптимално димензионисање решеткастих носача, континуалних носача и рамовских система. Оптимизација површинских носача у еластичној, пластичној области. Конструкцијски системи са минималном тежином,запремином и ценом. Примена метода коначних елемената на оптимално димензионисање. Савремене тенденције у овој области, нумеричке методе и нова достигнућа у избору конструкцијских решења.

Препоручена литература

1) Chern J. M., Prager W., Optimal design of trusses for alternative loads, Ing. Arch. 41, 1972. 2) Foulkes J., The minimum-weight design of structural frames,  London, Ser. A, 1954. 3)Rozvany G.I.N. Olhoff N., Cheng K. T., Taylor J., On the solid plate paradox in structural opimization, J., Struct. Mech., 18, 1982. 4) Grandhi R. V., Structural optimization with frequency constrains-A Review, AIAA Journal, vol 31, 12, 1993. 5) Save, M. A., Igic, T., Exemples de poutres optimales a deux fonctions, J. Struct. Mech. 11, 101-110, 1983., 6) T. S. Igic, G. Guerlement, D. O. Lamblin, Uslovi optimuma punih metalnih ljuski sa tehnoloskim ograničenjima i primeri optimalnog plastičnog dimenzionisanja, Jugoslovensko društvo za mehaniku, 16. Jugoslovenski kongres teorijske i primenjene mehanike, str.302-307, Bečići, 1984

Број часова  активне наставе 

7

предавања:   

3

Студијски истраживачки рад:

4

Методе извођења наставе

Предавања у следећим видовима: излагање суштине методских јединица; констултације са наставником; интерактивни рад са студентима уз предходне припреме; самостални истраживачки рад студената уз савремене компјутерске програме и израде семинарских радова уз усмеравање наставника.

Оцена  знања (максимални број поена 100)

Испит: одбрањен семинарски рад (или писмени део испита) после испуњених обавеза у току наставе (мах 35 поена) и усмени део испита који може и да укључи и анализу и одбрану семинарског рада ( мах 65 поена).