Назив предмета: ТЕОРИЈА ФОРМЕ   

Наставник: Цекић Ђ. Никола

Статус предмета: изборни

Број ЕСПБ: 12

Услов: нема

Циљ предмета: Обогаћење кандидата новим урбархитектонским сазнањима о материјалима, технологијама, новом разумевању урбаног простора и његове функционалне организације, али и о новим схватањима форми-облика кућа и урбаних агломерација, у контексту са природом. Промена уметничко-инжењерских стандарда у начину промишљања настајања артефактних форми.

Исход предмета: Достизање највиших стандарада професионалног, извођачког нивоа у реализацији нових, другачијих урбархитектонских форми у простору.

Садржај предмета:

Упознавање са аналитичким приступима форми у архитектонском простору у корелацији са природним и артефактним окружењем. Осим историјског прегледа анализе форме изучавају се њена значења, структурални карактер, принципи дводимензионалне и тродимензионалне организације, габаритне границе, прелазни елементи, неутралност, делови, акценти, сликовитост и сл. Такође се фокусира пажња студената на симболичне форме, изражајна средства као и на посебне проблеме вишеслојности архитектонског дела: хармоничност и хијерархију мноштва чинилаца у релацији од утилитарно-функционалбног концепта до уметнички стилизованих облика архитектонских објеката. Форме се приказују у развојним облицима као хибридни духовно-ликовни-скулпторални систем са сложеним значењима и порукама.

 

Препоручена литература:

Арнхајм Рудолф, Динамика архитектонске форме. Универзитет уметности у Београду. Београд, 1990.

Богдановић Коста, Десет  основних палео-техничких принципа у обликовању и грађењу. Визуелна култура истраживања. Народни музеј у Крагујевцу и Центар ѕа визуелну културу „Огледало“. Краљево, 2001.

Deborah Gans, Zehra Kuz, The Organic Approach to Architecture, ISBN: 978-0-470-84791-6. Paperback. 216 pages. February 2003, John Wiley &Sons, Ltd., London. 2003.

Giedion Siegfrid, Prostor, vreme, arhitektura, “Građevinska knjiga”. Beograd, 1969.

Graham Collier, Form space and vision, Prentice Hall Inc. London,1964.

Karavanić Antun, Oblikovanje-teorija i praksa, ISBN: 86-393-0166-2, “August Cesarec”. Zagreb, 1990.

Коста Богдановић, Бојана Бурић, Теорија форме, Завод за уџбенике и наставна средства. Београд, 1999.

Мишевић Раденко, Избор текстова за иѕучавање предмета Теорија форме, Универзитет уметности у Београду. Београд, 1989.

Митровић Милун, Форма и обликовање, „Научна књига“. Београд, 1990.

Wong Wucius, Principles of Form and Design, ISBN 0-471-28552-8; John Wiley & Sons, INC., New York, Chicester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto, 1993.

Број часова активне наставе          7

предавања:

3

Студијски истраживачки рад:

4

Методе извођења наставе: Предавања уз аналитичко-компаративне, визуелне примере из архитектонско-урбанистичке праксе. Самостални ангажман - разговор и анализе радова са студентима.

Оцена знања (максимални број поена 100)

Активности током наставе                                      25

Студијски истраживачки рад                                  25

смени испит – одбрана семинарског рада             50