ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА АКРЕДИТАЦИЈУ СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА МАСТЕР АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА:


МАС ГРАЂЕВИНАРСТВО






Садржај:











Назив студијског програма

Мастер академске студије - Грађевинарство

(МАС - Грађевинарство)

Самостална високошколска установа у којој се изводи студијски програм

Универзитет у Нишу

Високошколска установа у којој се изводи студијски програм

Грађевинско-архитектонски факултет

Образовно-научно/образовно-уметничко поље

Технолошке науке

Научна, стручна или уметничка област

Грађевинарство

Врста студија

Дипломске академске студије-master

Обим студија изражен ЕСПБ бодовима

60

Назив дипломе

Мастер инжењер грађевинарства

Дужина студија

1 година (2 семестра)

Година у којој је започела реализација студијског програма


Година када ће започети реализација студијског програма (ако је програм нов)

2014. године

Број студената који студира по овом студијском програму


Планирани број студената који ће се уписати на овај студијски програм

96 студената

Датум када је програм прихваћен од стране одговарајућег тела (навести ког)

25. 11. 2013. год.

Сенат Универзитета у Нишу

Језик на коме се изводи студијски програм

српски језик

Година када је програм акредитован



Web адреса на којој се налазе подаци о студијском програму

http://www.gaf.ni.ac.rs/

УВОД












































Стандард 1. Структура студијског програма


Студијски програм садржи елементе утврђене законом.



Студијски програм мастер академских студија Грађевинарство”, у себи инкорпорира четири изборна модула: Конструкције, Хидротехника, Саобраћајнице и Зградарство. Овај студијски програм се кроз интегрални приступ бави питањима пројектовања и грађења, оспособљавајући студенте за рад у различитим сферама струке. Академски назив који се стиче је мастер инжењер грађевинарства.

Услови за упис на студијски програм су завршене основне студије са најмање 240 ЕСПБ под условима дефинисаним одговарајућим актом Факултета. Рeдoслeд кaндидaтa зa упис у прву гoдину мастер aкaдeмских студијa утврђујe сe нa oснoву oпштe прoсeчнe oцeнe oствaрeнe нa oснoвним академским студијaмa. Oпштим aктoм Фaкултeтa мoгу сe прoписaти и другa мeрилa зa утврђивaњe рeдoслeдa кaндидaтa зa упис у прву гoдину мастер aкaдeмских студијa.

Трајање мастер академских студија Грађевинарствоје једна школска година у обиму од 60 ЕСПБ бодова.

Настава се изводи кроз предавања, вежбе и студијски истраживачки рад. Током наставног процеса, студент се упућује на самосталан истраживачки рад, и потенцира се његово лично укључивање у наставни процес. На предавањима се, уз коришћење одговарајућих дидактичких средстава, излаже предвиђено градиво, али се том приликом студентима указује и на истраживачке трендове у изабраној области. На вежбама, које прате предавања, студенти се кроз рад на конкретним пројектним задацима, или истраживачким темама баве предметном облашћу, долазећи тако у најнепосреднији контакт са материјом која се излаже. Вежбе могу бити аудиторне, лабораторијске, рачунарске или рачунске, и темеље се на интеракцији предавача и студената, успостављању динамичног и креативног окружења кроз које се пројекти и реализују.

Обавезе студената на вежбама могу обухватити и израду семинарских радова, есеја, пројектних задатака, семестралних и графичких радова, у складу са потребама предмета, при чему се свака активност студената током наставног процеса прати и вреднује према правилима која су усвојена на нивоу Факултета. Број освојених бодова исказује се према јединственој методологији и одражава оптерећеност студента. Сваки предмет носи одређени број ЕСПБ, а целокупне студије се сматрају завршеним када студент испуни све обавезе прописане студијским програмом и при томе сакупи 60 ЕСПБ.

Студенти стичу право на израду мастер рада пoлaгaњeм свих прeдвиђeних испитa.

Брoј бoдoвa кoјим сe искaзујe мастер рaд је 10 ЕСПБ, и улaзи у укупaн брoј бoдoвa пoтрeбних зa зaвршeтaк студијa.

Oпштим aктoм Факултета ближe сe урeђујe пoступaк пријaвe, oцeнe и oдбрaнe мастер рада.





Показатељи и прилози за стандард 1:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)







































Стандард 2. Сврха студијског програма


Студијски програм има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему, доступну јавности.



Сврха студијског програма је образовање студената за професију мастер инжењера грађевинарства у складу са потребама друштва.

Овај студијски програм конципиран је тако да обезбеђује стицање компетенција које су друштвено оправдане и корисне. Грађевинско-архитектонски факултет је дефинисао задатке и циљеве ради образовања високо компетентних кадрова из области грађевинарства и архитектуре у домаћим, али и европским и светским оквирима.

Исход процеса учења је знање које студентима омогућава коришћење стручне литературе, примену знања за решавање проблема које се јављају у професији и омогућавање, у случају да се студенти за то определе, наставак студија на специјалистичким или докторским студијама.





Показатељи и прилози за стандард 2:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)




























Стандард 3. Циљеви студијског програма


Студијски програм има јасно дефинисане циљеве.



Циљ студијског програма је постизање компетенција и академских вештина из области грађевинарсва. То, поред осталог укључује и развој креативних способности и способност критичког мишљења, развијање склоности за тимски рад и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за обављање професије.

Основни циљ студијског програма је да се образује стручњак који поседује довољно конзистентног и употребљивог знања из пројектовања, санације и грађења објеката које може да примени у пракси и константно надграђује сопственим практичним искуством.

Један од посебних циљева, који је у складу са циљевима образовања стручњака на Факултету је развијање свести код студената за потребом перманентног образовања, развоја друштва у целини и заштите животне средине.

Циљ студијског програма је и упознавање студената са изазовима и предностима тимског рада, јер је професионално бављење грађевинском делатношћу конципирано као тимско и мултидисциплинарно.

Поред тога, студенти кроз наставни процес развијају способности за саопштавање и кохерентно излагање својих идеја, пројектантског концепта, резултата истраживачког рада, унапређујући на тај начин своје способности за комуникацију са стручном и широм јавношћу.






Показатељи и прилози за стандард 3:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)











Стандард 4: Компетенције дипломираних студената


Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, научне и уметничке делатности.



Свршени студенти мастер академских студија компетентни су да решавају реалне проблеме из праксе као и да наставе школовање уколико се за то определе. Такође, квалификовани су да стекну звање одговорног пројектанта из одговарајуће области, након што испуне захтеве које прописује Инжењерска комора Србије.


Компетенције укључују, пре свега, развој способности критичног мишљења, способности анализе проблема, синтезе решења, предвиђање понашања одабраног решења са јасном представом шта су добре, а шта лоше стране одабраног решења.

Квалификације које означавају завршетак мастер академских студија, стичу студенти:

- који су показали знање и разумевање, које допуњује знање стечено на основним академским студијама и представља основу за развијање критичког мишљења и примену знања;

- који су у стању да примене знање у решавању проблема у новом или непознатом окружењу у ширим или мултидисциплинарним областима унутар образовно-научног односно поља студија;

- који имају способност да интегришу знање, решавају сложене проблеме и да расуђују на основу доступних информација које садрже промишљања о друштвеним и етичким одговорностима повезаним са применом њиховог знања и судова;

- који су у стању да на јасан и недвосмислен начин пренесу знање и начин закључивања стручној и широј јавности;

- који поседују способност да наставе студије на начин који ће самостално изабрати.


Када је реч о специфичним способностима студента, савладавањем студијског програма академских мастер студија студент стиче темељно познавање и разумевање свих дисциплина одабраног модула, као и способност решавања конкретних проблема уз употребу научних метода и поступака. Након завршетка мастер студија студенти су способни да на одговарајући начин напишу и презентују резултате свог истраживачког рада, односно графичким средствима конкретизју и представе свој рад. Током студија се инсистира на што интензивнијем коришћењу информационо-комуникационих технологија као и на оспособљавању студената да користе најновије програмске пакете за потребе пројектовања и графичке презентације.

Студенти који заврше овај ниво студија поседују компетенцију за праћење и примену новина у струци, као и за сарадњу са локалним социјалним и међународним окружењем.

Такође, студенти су оспособљени да конципирају пројекте на основу задатог програма, раде на њиховој разради, координирају рад осталих укључених у процес, организују рад пројектантског тима, припреме документацију за грађење, надгледају или управљају процесом саме изградње. Током школовања студент стиче способност да самостално решава пројектантске задатке, ради на могућим решењима и да одговорно донесе одлуке о примени финалног решења, јасно расуђујући о свим његовим квалитетима.

Свршени студенти мастер академског курса из области грађевинарства у оквиру свих модула стичу знања како да економично користе природне ресурсе Републике Србије и у потпуности су упознати са позицијом и одговорношћу будућих пројектаната у промовисању и примени принципа одрживог развоја.

Посебно се обраћа пажња на развој способности за тимски рад и развој професионалне етике.





Показатељи и прилози за стандард 4:

Прилог 4.1. Додатак дипломе






















Стандард 5: Курикулум

Курикулум студијског програма садржи листу и структуру обавезних и изборних предмета и модула и њихов опис.



Курикулум мастер академских студија Грађевинарство формиран је тако да задовољи све постављене циљеве. Структура студијског програма је обезбедила да изборни предмети буду заступљени са најмање 30% ЕСПБ бодова.

На мастер академским студијама студенти конкретизују проблеме из области грађевинарства специфичним питањима из области које покривају изборни модули. Кроз понуђене модуле и изборне предмете, студенти имају могућност да задовоље сопствене истраживачке и пројектантске аспирације и наставе даље изградњу сопственог професионалног профила.

Сви предмети су једносеместрални и носе одговарајући број ЕСПБ бодова при чему један бод одговара приближно 30 сати активности студента.

У курикулуму је дефинисан опис сваког предмета који садржи назив, тип предмета, годину и семестар студија, број ЕСПБ бодова, име наставника, циљ курса са очекиваним исходима, знањима и компетенцијама, предуслове за похађање предмета, садржај предмета, препоручену литературу, методе извођења наставе, начин провере знања и оцењивања и друге податке.

Студијски програм усаглашен је са европским стандардима у погледу услова уписа, трајања студија, стицања дипломе и начина студирања.

Студент завршава студије израдом мастер рада који се састоји из две нераздвојиве целине: студијског истраживачког рада као припреме/истраживања неопходне за продубљено разумевање проблема теме којом се мастер рад бави, и израде и одбране мастер рада, као наставак истраживања прве фазе, који представља решење проблема. Мастер рад се презентује кроз штампани рад који обједињује закључке истраживачке фазе и графичке прилоге који презентују решење.

Пре одбране самог рада кандидата, квалитет завршеног рада и његову усаглашеност са успостављеним системом квалитета мастер радова оцењује комисија, коју чине наставници ГАФ-а. Комисија прегледа предат рад кандидата. Уколико рад добије позитивну оцену комисије, кандидат стиче право да мастер рад изложи и одбрани. Мастер рад се презентује и брани пред комисијом која се састоји од најмање 3 наставника факултета. Коначна оцена мастер рада изводи се на основу оцене теоријско-методолошког рада и оцене пројектантског дела задатка, као и самог излагања и одбране рада.



Показатељи и прилози за стандард 5:

Табела 5.1 Распоред предмета по семестрима и годинама студија

Табела 5.2 Спецификација предмета

Табела 5.3 Листа изборних предмета

Прилог 5.1. Распоред часова

Прилог 5.2. Књига предмета (у штампаној или електронској форми на сајту институције) -

Прилог 5.3 Одлука о прихватању студијског програма од стране стручних органа високошколске установе













































Стандард 6: Квалитет, савременост и међународна усаглашеност студијског програма


Студијски програм је усклађен са савременим светским токовима и стањем струке, науке и уметности у одговарајућем образовно-научном, односно уметничко-образовном пољу и упоредив је са сличним програмима на иностраним високошколским установама, а посебно у оквиру европског образовног простора.




Студијски програм усаглашен је са савременим светским научним токовима и стањем струке, а упоредив је са сличним програмима на иностраним високошколским установама.

Студијски програм је формално и структурно усаглашен са усвојеним предметно специфичним стандардима за акредитацију и усаглашен је са европским стандардима у погледу уписа, трајања студија, стицања дипломе и начина студирања, и то са:

  • Università degli Studi di Brescia, Italy

Master in Civil Engineering

http://www.unibs.it/teaching-activities/bachelor-and-master-degree-courses/master-degree-courses/engineering/civil-engineering/master-civil-engineering


  • Karlsruhe Institute of Technology (KIT), Germany

 

Master Civil Engineering

http://www.bgu.kit.edu/english/1644.php

  • University of Glasgow, Faculty: Engineering, Department: Civil Engineering

www.civil.gla.ac.uk/



Показатељи и прилози за стандард 6:

Прилог 6.1,2,3. Документација о најмање три акредитована инострана програма, са којим је програм усклађен

Прилог 6.4. Препоруке или усклађеност са одговарајућим добром праксом у европским институцијама















Стандард 7: Упис студената


Високошколска установа у складу са друштвеним потребама и својим ресурсима уписује студенте на одговарајући студијски програм на основу успеха у претходном школовању и провере њиховог знања, склоности и способности.




Грађевинско-архитектонски факултет (ГАФ), у складу са друштвеним потребама и својим ресурсима, уписује студенте на мастер академске студије. Број студената који се уписују на буџетско финансирање и број самофинансирајућих студената одређује се сваке године, на основу предлога ННВ Грађевинско-архитектонског факултета и Сената Универзитета у Нишу Одлуком Владе Републике Србије. Упис пријављених кандидата, врши се на основу успеха током претходног школовања, што је дефинисано Правилником о упису студената на студијске програме.

Студенти са других студијских програма као и лица са завршеним студијама се такође могу уписати на овај студијски програм. При томе комисија за вредновање вреднује све положене активности кандидата за упис и на основу признатог броја бодова одређују да ли се кандидат може уписати на мастер студије. Положене активности се при томе могу признати у потпуности, делимично (комисија може захтевати одговарајућу допуну) или се не признају.





Показатељи и прилози за стандард 7:

Табела 7.1 Преглед броја студената који су уписани на студијски програм

Табела 7.2 Преглед броја студената који су уписани на студијски програм по годинама студија у текућој школској години

Прилог 7.1. Конкурс за упис студената

Прилог 7.2. Решење о именовању комисије за пријем студената

Прилог 7.3. Услови уписа студената (извод из Статута институције, или други документ)














Стандард 8: Оцењивање и напредовање студената


Оцењивање студената врши се непрекидним праћењем рада студената и на основу поена стечених у испуњавању предиспитних обавеза и полагањем испита.



Студент савлађује студијски програм полагањем испита, чиме стиче одређени број ЕСПБ, у складу са студијским програмом. Сваки појединачни предмет у програму има одређени број ЕСПБ који студент остварује када са успехом положи испит, без обзира на оцену коју је добио.

Број ЕСПБ утврђен је на основу радног оптерећења студента у савлађивању одређеног предмета и применом јединствене методологије за све студијске програме ГАФ-а. Успешност студената у савлађивању одређеног предмета континуирано се прати током наставе и изражава се поенима. Максималан број поена који студент може да оствари на предмету је 100.

Студент стиче поене на предмету кроз рад у настави и испуњавањем предиспитних обавеза и полагањем испита. Минимални број поена који студент може да стекне испуњавањем предиспитних обавеза током наставе је 30, а максималан 70.

Сваки предмет из студијског програма има јасан и објављен начин стицања поена. Начин стицања поена током извођења наставе укључује број поена које студент стиче на основу сваке појединачне активности током наставе или извршавањем предиспитне обавезе и полагањем испита.

Укупан успех студената на предмету изражава се оценом 5 (није положио, освојио мање од 50 поена) до 10 (одличан). Оцена студента заснована је на укупном броју поена које је студент стекао испуњавањем предиспитних обавеза и полагањем испита, а према квалитету стечених знања и вештина.

Програмом се може утврдити да се неки облици наставе спроводе без оцењивања, или да се оцењују описно, или да се коначна оцена може утврдити провером и оцењивањем у току наставе, или да се оцене знања студента у појединим облицима наставе урачунавају у коначну оцену знања из предмета, постигнуту на испиту и/или другим проверама.

Нa испит мoжe изaћи студeнт кoји јe зaдoвoљиo свe прoписaнe прeдиспитнe oбaвeзe утврђeнe плaнoм извoђeњa нaстaвe. Испити су тeoријски и прaктични, a пoлaжу сe, у склaду сa студијским прoгрaмoм, сaмo у писмeнoм oблику, сaмo усмeнo, или писмeнo и усмeнo. Испити су јaвни и студeнт имa прaвo, aкo пoлaжe усмeнo, дa зaхтeвa присуствo јaвнoсти.

Нaчин пoлaгaњa испитa, врeмe и рaспoрeд њихoвoг oдржaвaњa, oдлaгaњe испитa, oдустaјaњe oд испитa, нaчин вoђeњa eвидeнцијe, кao и другa питaњa у вeзи сa пoлaгaњeм испитa и oцeњивaњeм нa испиту ближe су урeђени oпштим aктoм Фaкултeтa, а у склaду сa Зaкoнoм и стaтутoм.






Показатељи и прилози за стандард 8:

Табела 8.1 Збирна листа поена по предметима које студент стиче кроз рад у настави и

полагањем предиспитних обавеза као и на испиту.

Табела 8.2 Статистички подаци о напредовању студената на студијском програму

Прилог 8.1. Књига предмета, друга врста публикације или презентација на сајту









































Стандард 9: Наставно особље


За реализацију студијског програма обезбеђено је наставно особље са потребним научним, уметничким и стручним квалификацијама.



За реализацију овог студијског програма обезбеђено је наставно особље са потребним стручним и научним квалификацијама. Број наставника одговара потребама студијског програма и зависи од броја предмета које изводи и броја часова на тим предметима. Укупан број наставника је довољан да покрије укупан број часова наставе на студијском програму, тако да наставник остварује просечно 180 часова активне наставе (предавања, консултације, вежбе, практичан рад...) годишње, односно 6 часова недељно. Ради квалитетнијег организовања наставе и што боље проширивања знања студената, за извођење наставе ангажован је одређени број гостујућих наставника са домаћих универзитета.

Број сарадника одговара потребама студијског програма. Укупан број сарадника на студијском програму је довољан да покрије укупан број часова наставе на том програму, тако да сарадници остварују просечно 300 часова активне наставе годишње, односно 10 часова недељно. За одржавање наставе ангажован је и одређен број спољних сарадника, чији професионални рад и компететнције додатно доприносе образовању студената.

Научне и стручне квалификације наставног особља одговарају образовно-научном пољу и нивоу њихових задужења. Сваки наставник има најмање пет референци из уже научне, односно стручне области из које изводи наставу на студијском програму.

Величина групе за предавања је 32 студента, групе за вежбе 16 студената и групе за лабораторијске вежбе 8 студената.

Ниједан наставник није оптерећен више од 12 часова недељно. Сви подаци о наставницима и сарадницима (CV, избори у звања, референце) су доступни јавности.







Показатељи и прилози за стандард 9:

Табела 9.1. Научне, уметничке и стручне квалификације наставника и задужења у настави

Табела 9.2. Листа наставника ангажованих на студијском програму

Табела 9.3 Збирни преглед броја наставника по областима, и ужим научним или уметничким областима ангажованих на студијском програму

Табела 9.4. Листа сарадника ангажованих на студијском програму

Прилог 9.1. Фотокопије радних књижица, или уговора у раду наставног особља - (ако је затражена акредитација само студијског програма),

Прилог 9.2. Правилник о избору наставника (ако је затражена акредитација само студијског програма),

Прилог 9.3. Књига наставника (са подацима специфицираним на идентичан начин као у табелама из стандарда, ако се не прилажу табеле)

Прилог 9.4. Доказ о јавној доступности података о наставницима и сарадницима (публикација или сајт институције)

















































Стандард 10: Организациона и материјална средства


За извођење студијског програма обезбеђују се одговарајући људски, просторни, техничко-технолошки, библиотечки и други ресурси који су примерени карактеру студијског програма и предвиђеном броју студената.



За извођење студијског програма обезбеђени су одговарајући људски, просторни, техничко-технолошки, библиотечки и други ресурси, примерени карактеру програма и предвиђеном броју студената.



Настава се изводи у 2 смене у амфитеатрима, учионицама и специјализованим лабораторијама, које су својом опремом прилагођене захтевима образовања будућих мастера. Сваком студенту обезбеђен је минимум од 2 м2 простора.



Специјализована библиотека броји више од 450 библиотечких наслова релевантних за извођење студијског програма. Сви предмети покривени су одговарајућом уџбеничком литературом, училима и помоћним средствима која су расположива на време и у довољном броју за нормално одвијање наставног процеса. Обезбеђена је и одговарајућа информатичка подршка.








Показатељи и прилози за стандард 10:

Табела 10.1 Листа просторија са површином у високошколској установи у којој се изводи настава на студијском програму

Табела 10.2 Листа опреме за извођење студијског програма

Табела 10.3 Листа библиотечких јединица релевантних за студијски програм

Табела 10.4. Листа уџбеника доступна студентима на студијском програму

Табела 10.5 Покривеност обавезних предмета литературом (књигама, збиркама, практикумима.. које се налазе у библиотеци или их има у продаји)

Прилог 10.1. Књига инвентара

Прилог-10.2. Доказ о поседовању информационе технологије, броја интернет прикључака и сл.









Стандард 11: Контрола квалитета


Контрола квалитета студијског програма спроводи се редовно и систематично путем самовредновања и спољашњом провером квалитета.




Контрола квалитета студијског програма се спроводи редовно и систематично и обавља се у унапред одређеном временском периоду који за самовредновање износи највише три године, а за спољашњу проверу квалитета највише пет година.

У оквиру Стандарда и поступака за обезбеђење квалитета Факултет има изграђене механизме за обезбеђивање квалитета студијских програма у чијој реализацији учествују Наставно-научно веће, Већа студијских програма и њихови руководиоци, Катедре, Комисија за наставу и Студентски парламент. Квалитет студијског програма обезбеђује се кроз праћење и проверу његових циљева, структуре, радног оптерећења студената, као и кроз осавремењивање садржаја и стално прикупљање информација о квалитету програма од одговарајућих организација из окружења.



Показатељи и прилози за стандард 11:

Табела 11. 1. Листа чланова комисије за контролу квалитета .

Прилог 11.1. Извештај о резултатима самовредновања студијског програма

Прилог 11.2. Јавно публикован документ Политика обезбеђења квалитета

Прилог 11.3. Правилник о уџбеницима -

Прилог 11.4. Извод из Статута установе којим регулише оснивање и делокруг рада комисије за квалитет























Стандард 12: Студије на даљину


Студијски програм заснован на методама и технологијама образовања на даљину подржан је ресурсима који обезбеђују квалитетно извођење студијског програма.

Високошколска установа може организовати студијски програм на даљину за сваку област и свако образовно-научно и образовно-уметничко поље, ако наставни садржај, подржан расположивим ресурсима, може квалитетно усвојити кроз студије на даљину и ако се обезбеђује исти ниво знања дипломираних студената, иста ефикасност студирања и исти ранг (квалитет) дипломе, као и у случају уобичајеног начина реализације студијског програма.


Опис (не више од 300 речи)


Студије не даљину за сада нису предвиђене.