ДОКУМЕНТАЦИЈА ЗА АКРЕДИТАЦИЈУ СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА ОСНОВНИХ АКАДЕМСКИХ СТУДИЈА:



ОАС ГРАЂЕВИНАРСТВО


















Садржај:



















Назив студијског програма

Основне академске студије – Грађевинарство

(ОАС - Грађевинарство)

Самостална високошколска установа у којој се изводи студијски програм

Универзитет у Нишу

Високошколска установа у којој се изводи студијски програм

Грађевинско-архитектонски факултет

Образовно-научно/образовно-уметничко поље

Технолошке науке

Научна, стручна или уметничка област

Грађевинарство

Врста студија

Основне академске студије

Обим студија изражен ЕСПБ бодовима

240

Назив дипломе

Дипломирани инжењер грађевинарства


Дужина студија

4 године (8 семестара)

Година у којој је започела реализација студијског програма


Година када ће започети реализација студијског програма (ако је програм нов)

2014. године

Број студената који студира по овом студијском програму


Планирани број студената који ће се уписати на овај студијски програм

180 студената

Датум када је програм прихваћен од стране одговарајућег тела (навести ког)

25. 11. 2013. год.

Сенат Универзитета у Нишу

Језик на коме се изводи студијски програм

српски језик

Година када је програм акредитован




Web адреса на којиј се налазе подаци о студијском програму

http://www.gaf.ni.ac.rs/

УВОД























































Стандард 1. Структура студијског програма



Студијски програм садржи елементе утврђене законом.


Основне академске студије на студијском програму ГРАЂЕВИНАРСТВО имају 240 ЕСПБ, oдносно трају четири школске године. Услов за упис у прву годину основних академских студија грађевинарства је завршена средња школа у трајању од четири године и положен пријемни испит.



У оквиру овог студијског програма настава се изводи кроз предавања и вежбе. На предавањима се, уз неопходна објашњења, излаже предвиђено градиво. На вежбама, које прате предавања, дају се додатна објашњења и излажу примери који илуструју градиво, уз решавање конкретних задатака. Вежбе могу бити аудиторне, лабораторијске, рачунарске или рачунске. Програмом је предвиђена и обавезна стручна пракса коју студенти треба да обаве у изабраној грађевинској организацији, а на крају овог студијског програма студент ради дипломски рад.

Студијски програм садржи четири изборна модула: конструкције, хидротехника, саобраћајнице и зградарство, од којих се студент опредељује за један од четвртог семестра. Прва три семестра садрже четири изборна поља, а у сваком од њих студент бира један од понуђена два предмета који су предложени за дато изборно поље. У оквиру изборних модула студенту су понуђена три изборна поља за предмете и једно изборно поље предвиђено за области за дипломски рад.

Завршетком ових студија стиче се стручни назив: дипломирани инжењер грађевинарства.






Показатељи и прилози за стандард 1:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)






























Стандард 2. Сврха студијског програма



Студијски програм има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему, доступну јавности.




Сврха овог студијског програма је стицање образовања за професију дипломираног инжењера грађевинарства у складу са потребама и захтевима друштва у нашој земљи. Дипломирани инжењери грађевинарства по завршетку овог студијског програма стичу и сва потребна знања и компетенције за рад на у области грађевинарства и ван граница наше земље, у оквиру европског и светског тржишта. Сви релеванти подаци о студијском програму јавно су доступни преко интернет странице и релевантних публикација факултета.

Студенти који се одлуче за наставак академских студија на вишим нивоима добијају овим програмом довољно чврсту основу за успешно праћење сложенијих дисциплина на напредним курсевима.






Показатељи и прилози за стандард 2:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)






















































Стандард 3. Циљеви студијског програма



Студијски програм има јасно дефинисане циљеве.




Циљ овог студијског програма је постизање компетенција и академских вештина везаних за област Грађевинарства. Студенти би кроз овај програм ефикасно и квалитетно савладали научне темеље грађевинске струке. То укључује и развој креативних способности разматрања проблема, развој критичког мишљења и способности за тимски рад неопходних за обављање делатности у грађевинској струци.



Циљ програма је образовање стручњака који поседују основно знање из области Грађевинарства везано за пројектовање, грађење и санирање објеката. Развијање свести за потребом перманентног образовања и усавршавања је такође један од циљева овог студијског програма. Код студената се очекује развој професионалне етике и оспособљавање за употребу рачунарских алата за израду докумената, презентација, спровођење прорачуна и симулација.

Стечена знања по завршетку овог студијског програма треба да омогуће запошљавање и успешан рад на стручним пословима у грађевинској привреди, или да обезбеде основу за успешан наставак даљег стручног и научног усавршавања у случају да се студенти определе за наставак студија.


Показатељи и прилози за стандард 3:

Прилог 1.1. Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције)




































Стандард 4: Компетенције дипломираних студената



Савладавањем студијског програма студент стиче опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања стручне, научне и уметничке делатности.




Дипломирани студенти овог нивоа студија су оспособљени за примену стеченог знања, компетентни су да решавају проблеме из грађевинске праксе, као и да наставе даље школовање у случају да се за то определе. По дипломирању студенти овог нивоа студија поседују знање и компетентност за рад у струци у области пројектовања, грађења и организације на изградњи грађевинских објеката. Савладавањем овог студијског програма студенти стичу способност за развијање комуникационих спретности за сарадњу и тимски рад, као и за стицање сазнања, одговорности и професионалне етике.



Завршетком основних академских студија, студент поседује основна знања потребна за разумевање процеса грађења и пројектовања грађевинских објеката, стиче способност за:

  • комуникацију и размену информација и идеја о проблемима везаним за грађевинску струку,

  • примену стеченог знања, да користи и да се придржава закона, стандарда и норми.



По завршетку овог студијског програма, студент може да доноси одлуке при решавању сложених инжењерских задатака везаних за прорачун и димензионисање грађевинских конструкција, конструкција у хидротехници, саобраћајница, као и задатке у вези са конструкцијама зграда. Такође може да критички процењује аргументе и претпоставке и решава инжењерске проблеме на креативан начин.






Показатељи и прилози за стандард 4:

Прилог 4.1. Додатак дипломе






















Стандард 5: Курикулум



Курикулум студијског програма садржи листу и структуру обавезних и изборних предмета и модула и њихов опис.


Опис (највише 300 речи)



Студије на овом студијском програму трају 4 године, сви предмети су једносеместрални, са по 30 ЕСПБ бодова по семестру, тако да се целокупне студије сматрају завршеним када студент испуни све обавезе прописане студијским програмом и сакупи најмање 240 ЕСПБ бодова.

Курикулум основних академских студија Грађевинарства је формиран тако да задовољи све постављене циљеве. Структура студијског програма је обезбедила око 15% академско-општеобразовних, око 20% теоријско-методолошких, око 35% научно-стручних и око 30% стручно-апликативних предмета. Изборни предмети су заступљени са преко 25 % ЕСПБ бодова.

У курикулуму је дефинисан опис сваког предмета који садржи назив, тип предмета, годину и семестар студија, број ЕСПБ бодова, име наставника, циљ и очекивани исход студијског програма и компетенције дипломираних студената. Дат је такође и садржај сваког предмета, препоручена литература, методе извођења наставе, начин провере знања и оцењивања.

Студијски програм је усаглашен са европским стандардима у погледу услова уписа, трајања студија, преласка у наредну годину студија, начина студирања и стицања дипломе.

Саставни део овог студијског програма је стручна пракса која носи 4 ЕСПБ бодова, а студент студије завршава израдом дипломског рада који носи 6 ЕСПБ бодова.




Показатељи и прилози за стандард 5:

Табела 5.1 Распоред предмета по семестрима и годинама студија

Табела 5.2 Спецификација предмета

Табела 5.3 Листа изборних предмета

Табела 5.4. Академско-општеобразовни предмети

Табела 5.5. Теоријско - методолошки предмети

Табела 5.6. Научни, односно уметничко-стручни предмети

Табела 5.7. Стручно-апликативни предмети

Прилог 5.1. Распоред часова

Прилог 5.2. Књига предмета (у штампаној или електронској форми на сајту институције) -

Прилог 5.3 Одлука о прихватању студијског програма од стране стручних органа високошколске установе





Стандард 6: Квалитет, савременост и међународна усаглашеност студијског програма



Студијски програм је усклађен са савременим светским токовима и стањем струке, науке и уметности у одговарајућем образовно-научном, односно уметничко-образовном пољу и упоредив је са сличним програмима на иностраним високошколским установама, а посебно у оквиру европског образовног простора.




Студијски програм основних академских студија грађевинарства је усклађен са савременим светским токовима и стањем струке и науке у области грађевинарства и упоредив је са сличним програмима на иностраним високошколским установама, а посебно у оквиру европског образовног простора. Овај студијски програм је целовит и свеобухватан, усаглашен је са програмом дипломских академских студија грађевинарства на Факултету техничких наука у Новом Саду, а усклађен је и са акредитованим програмима иностраних високошколских установа. Студијски програм је усаглашен са европским стандардима и у погледу услова уписа, трајања студија, стицања дипломе и начина студирања.

Студијски програм основних академских студија грађевинарства на ГАФ у Нишу сагласан је са:

  • University of Glasgow,Faculty: Engineering, Department: Civil Engineering

www.civil.gla.ac.uk/



  • Czech Technical University in Prague,Faculty of Civil Engineering,

www.fsv.cvut.cz/studente/bakalmag/bc/bce.php



  • Politehnika Warszawska, Civil Engineering

www.il.pw.edu.pl/index






Показатељи и прилози за стандард 6:

Прилог 6.1,2,3. Документација о најмање три акредитована инострана програма, са којим је програм усклађен

Прилог 6.4. Препоруке или усклађеност са одговарајућим добром праксом у европским институцијама






















Стандард 7: Упис студената



Високошколска установа у складу са друштвеним потребама и својим ресурсима уписује студенте на одговарајући студијски програм на основу успеха у претходном школовању и провере њиховог знања, склоности и способности.




Грађевинско-архитектонски факултет у Нишу, у складу са друштвеним потребама и својим ресурсима, уписује студенте на основне академске студије Грађевинарствa. Број студената који се уписују на буџетско финансирање и број самофинансирајућих студената одређује се сваке године, на основу предлога ННВ Грађевинско-архитектонског факултета и Сената Универзитета у Нишу Одлуком Владе Републике Србије. Упис пријављених кандидата, врши се на основу успеха током претходног школовања и постигнутог успеха на пријемном испиту, што је дефинисано Правилником о упису студената на одређене студијске програме.



Студенти са других студијских програма, као и лица са завршеним студијама се могу уписати на овај студијски програм. При томе комисија за вредновање, вреднује све активности кандидата за упис и на основу признатог броја бодова одређује годину студија на коју се кандидат може уписати. Положене активности се при томе могу признати у потпуности, делимично или се не признају.






Показатељи и прилози за стандард 7:

Табела 7.1 Преглед броја студената који су уписани на студијски програм

Табела 7.2 Преглед броја студената који су уписани на студијски програм по годинама студија у текућој школској години

Прилог 7.1. Конкурс за упис студената

Прилог 7.2. Решење о именовању комисије за пријем студената

Прилог 7.3. Услови уписа студената (извод из Статута институције, или други документ)






























Стандард 8: Оцењивање и напредовање студената



Оцењивање студената врши се непрекидним праћењем рада студената и на основу поена стечених у испуњавању предиспитних обавеза и полагањем испита.




Оцењивање студената врши се непрекидним праћењем рада, а на основу поена које је студент стекао испуњавањем предиспитних обавеза и полагањем испита.



Успешност студената у савлађивању одређеног предмета се континуирано прати током наставе и изражава поенима, при чему студент може да оствари максимално 100 поена по предмету. Студент стиче поене на предмету кроз рад у настави и испуњавањем предиспитних обавеза и полагањем испита. Број поена које студент може да стекне испуњавањем предиспитних обавеза током наставе је у предвиђеним границама од 30 до 70. Резултати постигнути у предиспитним активностима уписују се у индекс. За сваки предмет је дат начин стицања поена током наставе, преко предиспитних обавеза као и полагањем испита.



Успех студента се изражава оценом од 5 (није положио) до 10 (одличан). Оцена се одређује на основу укупног броја поена које је студент стекао испуњавањем предиспитних обавеза и полагањем испита.



Студент савлађује студијски програм полагањем испита, чиме стиче одређени број ЕСПБ бодова у складу са студијским програмом. Испит је обавезан и јединствен и полаже се на начин утврђен студијским програмом сваког предмета: усмено и/или писмено, односно практично што се утврђује студијским програмом за сваки предмет.










Показатељи и прилози за стандард 8:

Табела 8.1 Збирна листа поена по предметима које студент стиче кроз рад у настави и

полагањем предиспитних обавеза као и на испиту.

Табела 8.2 Статистички подаци о напредовању студената на студијском програму

Прилог 8.1. Књига предмета, друга врста публикације или презентација на сајту














Стандард 9: Наставно особље



За реализацију студијског програма обезбеђено је наставно особље са потребним научним, уметничким и стручним квалификацијама.






За реализацију основних академских студија Грађевинарства обезбеђено је наставно особље са потребним стручним и научним квалификацијама.

Број наставника одговара потребама студијског програма и зависи од броја предмета и броја часова на тим предметима које наставник изводи. Укупан број наставника је довољан да покрије укупан број часова наставе на студијском програму, тако да наставник остварује просечно 180 часова активне наставе годишње, односно 6 часова недељно.

За реализацију овог студијског програма ангажован је и одређен број гостујућих наставника са других универзитета.

Укупан број сарадника на основним академским студијама Грађевинарства је довољан да покрије укупан број часова наставе на том студијском програму, тако да сарадници остварују просечно 300 часова активне наставе годишње, односно 10 часова недељно. За одржавање наставе, ангажује се и одређени број спољних сарадника који поседују одговарајуће професионалне и стручне компетенције.

Научне и стручне квалификације наставног особља одговарају образовно-научном пољу и нивоу њихових задужења. Сваки наставник има најмање пет референци из уже научне, односно стручне области из које изводи наставу на студијском програму.

Групе за предавања су величине до 180 студента, групе за вежбе до 45 студената, а за лабораторијске вежбе до 20 студената.

Сви подаци о наставницима и сарадницима (CV, избори у звања, референце) су доступни јавности.






Показатељи и прилози за стандард 9:

Табела 9.1. Научне, уметничке и стручне квалификације наставника и задужења у настави

Табела 9.2. Листа наставника ангажованих на студијском програму

Табела 9.3 Збирни преглед броја наставника по областима, и ужим научним или уметничким областима ангажованих на студијском програму

Табела 9.4. Листа сарадника ангажованих на студијском програму

Прилог 9.1. Фотокопије радних књижица, или уговора у раду наставног особља - (ако је затражена акредитација само студијског програма),

Прилог 9.2. Правилник о избору наставника (ако је затражена акредитација само студијског програма),

Прилог 9.3. Књига наставника (са подацима специфицираним на идентичан начин као у табелама из стандарда, ако се не прилажу табеле)

Прилог 9.4. Доказ о јавној доступности података о наставницима и сарадницима (публикација или сајт институције)




































































































Стандард 10: Организациона и материјална средства



За извођење студијског програма обезбеђују се одговарајући људски, просторни, техничко-технолошки, библиотечки и други ресурси који су примерени карактеру студијског програма и предвиђеном броју студената.




За извођење овог студијског програма обезбеђени су одговарајући људски, просторни, техничко-технолошки, библиотечки и други ресурси који одговарају карактеру студијског програма и предвиђеном броју студената. Настава на основним академским студијама Грађевинарства се изводи у две смене у амфитеатрима, учионицама, специјално опремљеним лабораторијама и просторијама са одговарајућом техничком опремом и информационо-комуникацоном технологијом потребном за савремено извођење наставе. Сваком студенту на студијском програму обезбеђено је место и минимум 4м2 простора.

Сви предмети овог студијског програма покривени су одговарајућом уџбеничком литературом, училима и помоћним средствима која су расположива на време и у довољном броју за адекватно одвијање наставног процеса. Библиотека располаже са великим бројем библиотечких јединица релевантних за извођење овог студијског програма












Показатељи и прилози за стандард 10:

Табела 10.1 Листа просторија са површином у високошколској установи у којој се изводи настава на студијском програму:

Табела 10.2 Листа опреме за извођење студијског програма

Табела 10.3 Листа библиотечких јединица релевантних за студијски програм

Табела 10.4. Листа уџбеника доступна студентима на студијском програму

Табела 10.5 Покривеност обавезних предмета литературом (књигама, збиркама, практикумима.. које се налазе у библиотеци или их има у продаји)

Прилог 10.1. Књига инвентара

Прилог-10.2. Доказ о поседовању информационе технологије, броја интернет прикључака и сл.












Стандард 11: Контрола квалитета



Контрола квалитета студијског програма спроводи се редовно и систематично путем самовредновања и спољашњом провером квалитета.






У оквиру Стандарда и поступака за обезбеђење квалитета Факултет има изграђене механизме за обезбеђивање квалитета студијских програма кроз праћење и проверу његових циљева, структуре, радног оптерећења студената, као и кроз осавремењивање садржаја и стално прикупљање информација о квалитету програма од одговарајућих организација из окружења.



Контрола квалитета врши се редовно и систематично, спровођењем поступка самовредновања на нивоу факултета као установе, али и за сваки студијски програм који се изводи на факултету као и спољашњом контролом квалитета.

Контрола квалитета овог студијског програма се спроводи редовно и систематично и обавља се у унапред одређеном временском периоду који за самовредновање износи највише три године, а за спољашњу проверу квалитета највише пет година.

Са резултатима спроведеног самовредновања и оцењивања квалитета упознају се наставници и сарадници кроз седнице Наставно-научног већа,  студенти кроз Студентски парламент и јавност пошто се Извештај о самовредновању и оцењивању квалитета објављује на веб страници ГАФ-а.








Показатељи и прилози за стандард 11:

Табела 11. 1. Листа чланова комисије за контролу квалитета .

Прилог 11.1. Извештај о резултатима самовредновања студијског програма

Прилог 11.2. Јавно публикован документ –Политика обезбеђења квалитета

Прилог 11.3. Правилник о уџбеницима

Прилог 11.4. Извод из Статута установе којим регулише оснивање и делокруг рада комисије за квалитет


























Стандард 12: Студије на даљину



Студијски програм заснован на методама и технологијама образовања на даљину подржан је ресурсима који обезбеђују квалитетно извођење студијског програма.

Високошколска установа може организовати студијски програм на даљину за сваку област и свако образовно-научно и образовно-уметничко поље, ако наставни садржај, подржан расположивим ресурсима, може квалитетно усвојити кроз студије на даљину и ако се обезбеђује исти ниво знања дипломираних студената, иста ефикасност студирања и исти ранг (квалитет) дипломе као и у случају уобичајеног начина реализације студијског програма.


Опис (не више од 300 речи)



Студије на даљину се за сада не организују.